Fakat bilginin kendisi homojen olmaktan uzaktır ve salt niceliksel hiçbir yaklaşım tatmin edici değildir: Rousseau'nun öngördüğü gibi bu bilgileri sonsuzca katlayarak ne daha erdemli hale geliriz ne de daha bilge oluruz. Depolama ve aktarım araçlarının baş döndürücü artışı yeni bir tehlikeyi ortaya çıkarmıştır. Fazla bilgi, bilgiyi öldürür. İnternet üzerinden bir soru sormak yüz binlerce yanıt almak için yeterlidir; bunlardan hangisinin en güvenilir ve aydınlatıcı olduğu nasıl bilinebilir? Kullanıcıları tarafından özgürce oluşturulmuş bir ansiklopedi(Wikipedia) yetkin bilim insanları tarafından hazırlanmış bir ansiklopediye yeğ midir? Ancak istemek ile bilmek arasındaki sınırı silersek öyledir.
Bilge bir hükümet bilginin artmasına ve yaygınlaşmasına karşı çıkmaz. Fakat görevi orada biter; hiçbir şekilde çabasını bizzat doğrunun ilerlemesine katkıda bulunacak kadar ileri götürmemelidir, zira bu iradeyle ilgili bir mesele değildir. Kamusal iktidar kendi tercihlerini hakikatler biçiminde kamufle ederek öğretmemelidir.
Hakikat, oylama konusu olan bir şey değildir.
Öğretim kendi değerlerini yaymayı, faydalı olduğunu varsaydığı şeyi teşvik etmeyi hedefler. Eğitimse, insanların 'kendi başlarına karar verebilmeleri' için 'olgu ve hesaplamaya dayalı doğruları' öğretir, nesnel bilgilere erişim sağlar ve insanlara aklını iyi şekilde kullanmasına olanak veren araçları sunar. Amaç, bireyin özerkliği, mevcut normları eleştirel tarzda inceleme ve kendi davranış kurallarını veya yasalarını kendi başına seçme kapasitesidir. Bunun aracıysa temel entelektüel yeterliliklere sahip olma ve dünyaya dair bilgilerdir.
Aydınlanma Zihniyeti, Tzvetan Todorov
No comments:
Post a Comment